Idéen bag Idag er enkel: Hvis du har brug for hjælp til indkøb, hjælper Idag med at finde én i nærheden, som kan tage varerne med fra en lokal butik, som regel inden for få timer.
Det er altså helt almindelige mennesker som du og jeg, der tager varer med til andre. Indkøbene bliver lavet i lokale supermarkeder og butikker, så varerne ikke skal fragtes med lastbiler fra en anden del af landet og hjem til dig, når de ofte er lige om hjørnet.
Vi kalder denne løsning for kunde-til-kunde levering.
Når en indkøbshjælper henter varer i en lokal butik for dig, er der en række fordele:
- Det kan ofte lade sig gøre at få varerne leveret meget hurtigt - og når det passer dig
- Det er billigere end levering til døren med lastbil. Det er dyrt at levere dagligvarer til døren på almindelig vis. Når du bestiller varer på et onlinesupermarked, kommer denne omkostning oven i varens pris. Derfor er det i sidste ende dig, der betaler
- Det sparer masser af brændstof og pakkematerialer
- Det er godt for fællesskabet
- Du får mulighed for at møde én fra dit nærmiljø
- Du støtter dit lokale butiksmiljø og kan få service i en lokal butik
Få leveret varer til døren med Idag
Med Idag får du leveret varer fra lokale butikker til døren på få timer. Det kan vi, fordi Idag forbinder dig med indkøbshjælpere, der køber varerne i de lokale butikker og bringer dem til dig.
Når du bestiller, giver vi besked til vores indkøbshjælpere. Ét af dem tager tager opgaven, indkøber de varer, du har bestilt og leverer dem til dig. Personen, der leverer til dig, går altså rundt i en lokal butik og fragter herefter varerne hjem til dig.
Som kunde kan du bidrage til at sikre, at I begge får en god oplevelse ved at:
- være grundig, når du beskriver hvad og hvor meget, du skal bruge
- kommunikér på sms eller telefon med indkøberen, hvis der er noget du vil ændre
Husk, at det er et samarbejde mellem dig som kunde og en person, der gør deres bedste for at hjælpe dig.
Hvad kan jeg få hjælp til?
Idag åbner gradvis vores service i Danmark.
Idag hjælper dig med indkøb fra lokale butikker. Vi anbefaler dog ikke, at du beder om hjælp til levering fra butikker, der er længere end 2 km væk.
Bestilling af levering forgår via eTilbudsavis-appen. Her finder du tusindevis af aktuelle tilbud fra en lang række danske kæder. Ud over disse tilbud kan du bestille hvad som helst fra butikker, der ligger inden for 2 km fra leveringsadressen. Du skal bare specificere hvad og hvor på indkøbslisten i appen.
- Vi anbefaler, at du ikke beder om hjælp til flere varer, end der kan være i to indkøbsposer eller en kasse, der kan stå på bagsædet af en bil
- Vi anbefaler ikke, at du beder om levering for mere end 500 kr. ad gangen
- Vi anbefaler ikke, at du bruger Idag til indkøb af julemiddagen i sidste øjeblik, men i stedet bruger os til de mindre indkøb, du har brug for her og nu
Hvordan bestiller jeg?
Idag åbner gradvis vores service i Danmark. Se om Idag er åbnet i dit område.
Hvis dit område er åbent, kan du bestille levering af varer gennem eTilbudsavis-appen. eTilbudsavis giver overblik over alle de tilbud, du kan få fra større kæder i Danmark. Via eTilbudsavis-appen, kan bestille de tilbud, du finder i appen, men også andre varer, som ikke findes i appen.
- Download eTilbudsavis appen. Download den dér, hvor du henter dine apps: App Store (iOS) - Android - App Gallery
- Lav en indkøbsliste i appen fra en butik, du ved findes i dit lokalområde
- Bestil levering via indkøbslisten
Trin-for-trin gennemgang af bestillingsprocessen
Husk, at du skal have adgang til din mobiltelefon, når du bestiller.
-
Lav en indkøbsliste i eTilbudsavis-appen
- Hos Idag kan du bestille varer til levering fra én butik ad gangen. Du kan afgive flere bestillinger, hvis du har brug for varer flere steder fra
- Du kan tilføje varer fra tilbudsaviserne eller tilføje varer til indkøbslisten ved blot at skrive - f.eks: “1 liter letmælk”
- Når din indkøbsliste er klar, klikker du på “Få min liste leveret” nederst på listen.
- Nu bliver din liste sendt til Idag
-
Gør din indkøbsliste klar til levering
- Idag har nu modtaget din indkøbsliste fra eTilbudsavis
- Først skal du vælge, hvilken butik du ønsker levering fra
-
Derefter bedes du gennemgå listen og
- vælge eller beskrive præcis hvilken variant af hver varer, du ønsker
- Sikre at antallet er korrekt
- Når din liste er klar, skal du klikke på “Gå til bestilling”
-
Beskriv hvor og hvornår
- Dit fulde navn
- Dit mobilnummer (du får opdateringer på dette nummer)
- Leveringsadressen
- En eventuel besked til din indkøbshjælper. F.eks. om placering af varerne, hvis du ikke er hjemme
-
Du skal afgøre, hvad din indkøber skal gøre hvis en vare er udsolgt
- “Vælg et alternativ”: Du lader indkøberen vælge alternativer efter bedste skøn
- “Skriv en SMS”: Du beder om at få en SMS, hvis varen er udsolgt. Du bedes besvare denne sms hurtigt
- “Ring til mig”: Du beder om at blive ringet op og du bedes tage telefonen
- “Spring varen over”: Indkøbshjælperen springer udsolgte varer over
- Hvor tidligt kan du modtage varerne, og hvor længe kan du vente på varerne?
- Når du har delt din indkøbsopgave, modtager du en SMS. Klik på linket i SMSen, så vil indkøbshjælpere få besked om din opgave og kunne se, at du har brug for deres hjælp
- Nu kan der gå lidt tid. Når en indkøbshjælper har accepteret at købe og levere dine varer, får du besked på SMS. Samtidigt får du også besked om et forventet leveringstidspunkt
-
Når indkøbshjælperen kommer med varerne, foreslår vi, at I gør som følger:
- Du modtager varer og kvittering af indkøbshjælperen
- Tal om det, hvis der mangler varer fra indkøbslisten
- Du overfører det udlæg, som indkøbshjælperen har haft for varerne, samt det honorar, du har accepteret, at indkøbshjælperen skal have for leveringen. Overførslen foregår via MobilePay
- Husk at passe på hinanden - og hold en fornuftig afstand så længe corona dikterer det. Sådan passer vi bedst på hinanden
Hvad koster det at få hjælp til indkøb?
I øjeblikket er der et honorar som du selv angiver for indkøb og levering af varerne.
Du må gerne give lidt i drikkepenge. Men det er frivilligt, og vi anbefaler, at du max giver 50 kr. i alt.
Hvordan betaler man?
Al betaling foregår direkte mellem den, der får hjælp til indkøb og den, der hjælper med indkøb, via MobilePay
Som indkøbshjælper skal du huske at medbringe kvitteringen fra butikken, hvor du har købt ind
Som kunde refunderer du indkøbshjælperens udlæg og betaler dertil honoraret for indkøb og levering
Hjælp andre med indkøb
Rigtigt mange har brug for en hånd med indkøb. Det kan være pga. travlhed, sygdom, børnepasning, alderdom etc. Det betyder meget for dem, at du kan hjælpe.
Vi har tænkt Idag som en service, der gerne skulle give dig to ting med hjem, når du handler ind for andre:
Du modtager et honorar for at hjælpe lige når og hvordan det passer dig
Du hjælper nogen, som værdsætter din hjælp
Dertil får du mulighed for lidt ekstra motion, hvis du tager cyklen eller går.
Hvordan fungerer det?
Idag fungerer ved at forbinde kunder, der har brug for at få købt ind, med dig, som gerne vil hjælpe.
Kunderne kan bestille varer fra lokale butikker via eTilbudsavis-appen. Her laver kunden en indkøbsliste. Når den er klar bliver den sendt til Idag. Vi sørger for at dele den med indkøbshjælpere.
Når du vil købe ind for andre, skal du altså tilmelde dig som indkøbshjælper i dit postnummer. Nedenfor kan du se mere om, hvordan man gør.
Når du er tilmeldt som indkøbshjælper, kan du hjælpe andre med indkøb, når det passer dig. Det er vigtigt, at det bliver en positiv oplevelse for alle, og at du følger en række forholdsregler. Dem kan du læse om længere nede på siden.
Når du afleverer dine varer hos kunden, bliver du betalt for dit udlæg for varerne og et honorar for at købe ind og levere.
Trin-for-trin guide til indkøbshjælpere
- Tilmeld dig som indkøbshjælper her
- Indtast bynavn eller postnummer for at søge efter ledige indkøbsopgaver i dit lokalområde. Du søger nu efter opgaver i en omkreds af 10 km. Du kan også se indkøbsopgaver i nærheden af dig ved at skrive din adresse
-
Hvis der ikke er ledige opgaver i dit lokalområde, kan du abonnere på SMS-beskeder. Så modtager du en SMS, når der er nye opgaver i dit lokalområde.
Vi sender kun få SMSer de dage, hvor der er ledige opgaver i dit område, så du behøver ikke frygte, at din telefon kommer til at bippe løs dagen lang. For at abonnere på SMSer fra os, skal du klikke på linket under søgefeltet og indtaste dit mobilnummer.
Du kan altid afmelde dig igen. Det foregår ved at klikke på afmeldingslinket i de SMSer, du modtager.
- Er der en ledig opgave i dit område, kan du klikke ind på den og se detaljer om varerne, samt hvor og hvornår varerne skal leveres
-
Tjek følgende inden du tager ansvar for opgaven:
- Du har god tid til at hjælpe med opgaven
- Du har plads til varerne
- Du er indstillet på at lægge ud for varerne og få dit udlæg refunderet af kunden, når du overdrager varerne til kunden
- Tag til butikken i god tid, inden varerne skal købes. Det tager hurtigt 15-30 minutter at gå igennem en butik og stå i kø
-
Følg indkøbslisten og find varerne i butikken
- Husk at tjekke antallet af hver vare
- Se på billederne. Vi anbefaler, at du klikker på hver enkelt vare og ser nøje på billedet, da det er ofte en god måde at finde ud af, om det er den rigtige vare
- Hvis en vare er udsolgt, anbefaler vi, at du spørger i butikken
- Hvis den alligevel er udsolgt, bedes du følge kundens instruks
- “Vælg et alternativ”: Vælg efter dit bedste skøn. Vælg ikke produkter, der er markant dyrere end det oprindelige ønske
- “Skriv en SMS”: Send en SMS til kunden ved at klikke på SMS-ikonet øverst på indkøbslisten. Vent 5 minutter på svar. Hvis du ikke hører noget, springer du varen over
- “Ring til mig”: Ring til kunden via telefon-ikonet på indkøbslisten. Hvis kunden ikke tager telefonen, bede vi dig vente et par minutter og prøve igen. Kan du ikke få fat i kunden, springer du varen over
- “Spring varen over”: Hvis varen er udsolgt, springer du den bare over
-
Betal for varerne i kassen.
Når du betaler i kassen, er det vigtigt, at du tjekker bonnen for at sikre, at totalbeløbet ser korrekt ud.
Husk at tage bonnen med dig ud af butikken: Du skal give den til kunden som kvittering.
-
Find vej til kunden
Du kan klikke på adressen øverst på indkøbslisten for at åbne et kort og få rutevejledninger.
-
Når du er fremme hos kunden
- Ring på klokken eller bank på
- Hvis kunden ikke åbner, bedes du ringe til kunden. Klik på telefon-ikonet øverst på indkøbslisten
- Vent et par minutter og prøv at banke/ringe igen, hvis kunden ikke reagerer
- Hvis du ikke får kontakt, bedes du stille varerne ude af syne og tage et billede af dem, som du sender til kunden på SMS
- Hvis det ikke er muligt, bedes du banke på hos nærmeste nabo og høre naboen, om vedkommende kan hjælpe
- Hvis det ikke er muligt, bedes du kontakt Idags service desk her
-
Overdragelse af varerne
- Når kunden har åbnet, er det vigtigt, at I sammen sikrer, at alt er, som det skal være
- Du overdrager varerne og bonnen, der viser dit udlæg
- Kunden gennemgår indkøbet
- Derefter overfører kunden dit udlæg og dit leveringshonorar til dig via MobilePay
- Handlen er nu gennemført, og du har hjulpet en anden med indkøb
Hvad er de vigtigste råd til indkøbshjælpere?
Kommunikér med hinanden
Idag er etableret for, at vi kan hjælpe hinanden. Derfor er det vores anbefaling, at du som indkøbshjælper tager fat i kunden, når det er nødvendigt. Hvis I kommunikerer, skal det nok gå.
Valg af varer
Du kan komme ud for, at varerne på indkøbslisten er udsolgt. Hvis kundens instruks lyder på, at du selv vælger varer, er her et par tips:
Vælg aldrig varer, der er mere end 20 % dyrere end den oprindelige vare
Hvis den oprindelige vare på listen er økologisk eller lignende, skal du finde en vare af tilsvarende kvalitet
Hold dine aftaler
Hjælp med indkøb betyder rigtig meget for de fleste kunder. Derfor er det vigtigt, at du holder dine aftaler og kommer til tiden.